vrijdag 9 april 2010

De uitgeverij

Er bestaan verschillende soorten uitgeverijen
-Algemene uitgeverij-> Zij geven voornamelijk boeken uit: fictie zoals romans en non-fictie zoals kookboeken en reisboeken. Maar ook websites.
-Tijdschriften uitgeverij-> Zij geven tijdschriften uit, papieren versies en online versies.
-Educatieve uitgeverij-> Lesboeken, vaak in combinatie met cd-roms en/of websites.
-Professionele en wetenschappelijke uitgeverij-> Boeken en tijdschriften voor wetenschap. Papieren en online versies.

Ik vind de algemene uitgever het interessants.

Functies in een uitgeverij:
-Uitgever. Dit is de manager van de uitgeverij, hij staat aan het begin van de uitgave en is betrokken bij het hele productie proces. De uitgever stuurt de andere afdelingen en beheert het fonds.
-Marketeer. De marketeer doet onderzoek naar de mogelijkheden van een nieuew of verbterde versie, en is verantwoordelijk voor het optellen en plannen om de verkoop te stimuleren. En alleswat verder te maken heeft met het marketingproces.
-Redacteur. Er zijn verschillende redacteuren. De hoofdredacteur is verantwoordelijk voor de inhoud van een boek. Acquirerende of bureauredacteuren lezen, beoordelen en redigeren de manuscripten. Ook moet hij contact onderhouden met auteurs en andere bedrijven die met het produceren te maken hebben, zoals de drukker. De webredacteur is verantwoordelijk voor de website van de uitgeverij. De beeldredacteur zorgt voor beelden of illustraties voor een boek. En tot slot de eindredacteur, deze moet de kopij klaar maken voor vormgeving en opmaak. Daarbij redigeert hij.

Het verschilt per uitgeverij hoeveel mensen er op een afdeling werken en of er verschillende afdelingen zijn. In een kleine uitgeverij doen de uitgever en de redacteur ook de marketingtaken en houden ze de website bij.

Het marketing gedeelte vind ik het minst leuk. Ik zou wel graag uitgever of redacteur willen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten