vrijdag 9 april 2010

Wat hoort er nog bij het maken van een boek?

Als eerste is de calculatie belangrijk. Dit doe je als eerste zodat je weet of het boek het waard is om gemaakt te worden. Als dat zo is kan de volledige calculatie gemaakt worden.

Calculatie:
Aantal woorden 93093
Uitloop vertaling uit het Engels 9310
Totaal afgerond 102403

Er is gekozen voor 310 woorden per pagina, dat is dus 331 tekstpagina's waar het voorwerk nog bij gerekend moet worden.
Het worden in totaal 336 pagina's.

Vertaling 93093 x €0,059= 5492,00
Drukken en binden 4000 x €1,43= 5720,00
Zetten 336 x €4,00= 1344,00
Omslag= 450,00
Foto= 300,00
Redactie 102 x €4,00= 408,00
Correctie 102 x €3,50= 357,00
_____________________________________________

Totaal= 14071,00
Totaal afgerond= €14500,00

Totaal gedeeld door de oplage 14500/4000= 3,62
Kostprijs maal 5 3,62 x 5= 18,10
Vermenigvuldigde prijs minus 6% BTW= 17,01

Royalties, 6% van 17,01= 1,02

Voorschot 4000 x 1,02= €4080,00

Hierna wordt kan het boek geredigeerd worden. Omdat dit een Engels boek is moet het eerst vertaald worden vanuit het Engels. Daarna wordt het geredigeerd. En er wordt een omslag gemaakt en gezet zodat het naar de drukker kan. Ondertussen moet er ook vast een aanbiedingstekst geschreven worden voor de boekhandels.

Voor Evermore is de aanbiedingstekst:
Naam auteur: Alyson Noël
Titel: Voor Altijd
Aankeiler: Voor Altijd geeft een nieuwe betekeni aan het woord onsterfelijkheid.
Inhoud: Interesse in het paranormale leven en verassende wendingen? Trekken interessante personages je? Leef je mee met een tiener die probeert door het tienerleven te komen, maar met speciale gaven?
Dan zijn de boeken van Alyson Noël zeer geschikt.
In het eerste deel van The Immortals-reeks ontmoeten we Ever die van een populair meisje veranderd in een freak nadat haar hele gezin is omgekomen bij een auto-ongeluk. Ze krijgt paranormale gaven wat haar tienerleven niet vergemakkelijkt. Ze ontmoet een jongen bij wie ze zich weer normaal voelt, maar is hij wel echt? En watheeft hij met haar verleden te maken?
Promotionele activiteitenL Er worden pos-materialen gemaakt in de vorm van banieren en ansichtkaarten, er is een boektrailer gemaakt die op diverseplekken vertoond kan worden. Ook is er voor de hoofdpersoon een Ever Bloom, een hyves-account aangemaakt: voorever.hyves.nl Ook wordt er via de website van de auteur aandacht getrokken voor het boek, www.alysonnoël.nl
Info over auteur: Alyon Noeël is een Amerikaanse schrijftster uit Californië. Ze werkte als stewardes en begon tijdens lange vlcuhten en vertragingen te schrijven. Nu is ze fulltime schrijfster en heeft in Amerika al enkele grote succesen op haar naam staan.
Citaten uit recensies:
"Noël hield me in spanning to aan het einde van het boek en ik was verrast door haar overwachte wendingen en gebeurtenissen" - Bookplanet
"Ik had het gevoel dat de schrijfster van een paar van mijn favoriete Young Adult boeken één nieuw, super goed verhaal heeft gemaekt." - Goodreads
Eventuele gewonnen prijzen:
-Publishers Weekly Bestseller!
-#1 New York times Bestseller!
-USA Today Bestseller
-Top Choice Award- Flamingnet Reviews
-A Justine magazine Page Turner pick
-A Borders Besyseller for teens
-Genomineerd voor the Goodreads Choice Award voor "All Time Favorite" van 2009
Praktische gegevens: Een genieaal en herkenbaar verhaal van Noël die van simpele waarheden maar weinig heel laat. Iedereen zal zich met een vna de karakters en voornamelijk de hoofdpersoon identificeren door de frisse en heldere stijl van schrijven. Het boek zal veel lezers trekken van een brede doelgroep. Het is geschikt voor lezers die normaal niet van fantasy houden maar toch eens wat anders willen lezen maar ook geen vampieren willen.
De prijs zal €17,95 worden en de eerste druk zal uit 4000 exemplaren bestaan. Er zal veel een promotie gedaan worden, en free publicitie zal gestimuleerd worden door de website van de schrijver en een Hyvesaccount voor de hoofdpersoon. Deze twee zullen ook gelinkt worden aan elkaar. Verder zal er een boektrailer gemaakt worden voor ondermeer boekhandels.

Om het boek onder de aandacht te brengen van de doelgroep moet er ook een aparte promotieopzet gemaakt worden:
Er zal veel aan promotie gedaan worden. Nu Twilight zo populair is zal daarop ingehaakt worden.
-Bij boekhandels zullen bij de eerst verkochte boeken ansichkaarten weggegeven worden die de populairiteit van het boek benadrukken en de grote hit die het wordt met onder andere de gewonnen prijzen in Amerika, links naar de website van de schrijver en de Hyvespagina van de hoofdpersoon. Ook zullen enkele bannieren verspreid worden nder de grote boekhandelaren.
-Er zal een website vam de schrijfster gemaakt worden met veel informatie over de schrijfster en het boek, ook zullen Amerikaanse recensies in het Nederlands en gewonnen prijzen erop vermeld worden.
-Er zal een boektrailer gemaakt worden die op diverse plekken vertoond kan worden zoals in boekhandels. Hij kan met of zonder geluid vertoond worden.
-Om de free publicity te stimuleren en de herkenbaarheid onder jongeren zal het populaire medium Hyves gebruikt worden. De hoofdpersoon zal een eigen Hyvesaccount krijgen om haar te verpersoonlijken en als een echt persoon neer te zetten.

Drie keer per jaar wordt er een aabiedingsbrochure gemaakt door uitgeverijen om te laten zien welke nieuwe boeken ze hebben. Voor Mynx hebben wij de zomerbrochure gemaakt met de acht verschillende boeken. Ieder lid uit het groepje heeft één boek gekozen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten